Baltyminis maistas

Baltyminis maistas

Maistas kaip vaistas – ne tik skambi frazė, bet ir puikus moto, kuriuo vadovaudamiesi atstovautumėte sveiką gyvenimo būdą ir teisingą požiūrį į dietą. Baltymai tai maistinė medžiaga, kuri svarbi norint palaikyti gerą raumenų, kaulų, plaukų, nagų, odos, kraujo ir vidaus organų būklę. Baltymų sudėtyje yra makromolekulių, kurias sudaro aminorūgštys. Aminorūgštys – organiniai junginiai, egzistuoja daugiau nei pusė tūkstančio amino rūgščių. Keletas iš jų yra gaminamos žmogaus organizme, dalį jų gauname su maistinėmis medžiagomis (baltymais), o kai kurios reikalingos tik gyvūnams, tarkime užauginti ragui. Baltymas hemoglobinas turi geležies, hemoglobinas perneša deguonį. Iš baltymų gaminami antikūnai, dėl jų trūkumo organizme sumažėja apsauginių medžiagų ir susilpnėja imuninė sistema. Baltymai skirstomi į gyvulinės ir augalinės kilmės, bei sintetinius.

Gyvulinės kilmės baltymai dar vadinami visaverčiais baltymais, nes aprūpina organizmą visomis būtinomis amino rūgštimis. Tačiau rekomenduojama nepiktnaudžiauti gyvulinės kilmės baltymais, nes kartu su būtinomis amino rūgštimis gaunamas ir didelis kiekis riebalų bei cholesterolio. To galima išvengti laikantis mitybos piramidės proporcijų ir reguliariai sportuojant. Gyvulinės kilmės baltymų gausu liesoje jautienoje, veršienoje, vištienos krūtinėlėje, kalakutienos farše, kiaulienos išpjovoje ir avienoje. Taip pat lašišoje, nekeptuose krabuose, šviežiame tune, menkėje, kiaušiniuose, 3 % riebumo piene, graikiškame jogurte, neriebioje varškėje ir pieno išrūgose.
Augalinės kilmės baltymai yra nevisaverčiai, nes neturi visų būtinų amino rūgščių. Be to, juos organizmas sunkiau pasisavina. Nesočiųjų riebalų rūgščių gausu riešutuose: žemės, graikiškuose, migdoluose, anakardžiuose ir pistacijose. Taip pat humuse (avinžirnių paštete su pagardais) dar vegetarų mėgiamame tofu bei sojos pupelėse ir jų produktuose. Kiti augalinių baltymų šaltiniai: baravykai, pupelės, lęšiai, grikiai, sėmenys, saulėgrąžos, sezamo sėklos, aguonos, kmynai, petražolės, kakavos milteliai ir kiti.

Ir galiausiai, sportininkų naudojami, su baltyminio maisto produktais palyginus, nebrangūs baltymų milteliai (angl. cheap protein powder). Kurie reikalingi tik sportininkams, žmonėms, kurie fiziniais krūviais išeikvoja daug energijos ir augina raumenis. Baltymų milteliai negali būti naudojami kaip maisto pakaitalas.

Visas maistines medžiagas organizmas geriausiai pasisavina iš maisto. Baltymų milteliai yra tik maisto papildas, kuris niekada neatstos natūralių maistinių medžiagų. Todėl optimaliausia – derinti savo mitybą, o maisto papildus vartoti saikingai.